Plaadiarvustus: Kago – Ibipaio (Õunaviks, 2012)

„Ibipaio” on saanud ühe sügise jooksul Kago kõige tuntumaks plaadiks, teda on näha-kuulda ka väljaspool seda väikest seltskonda, kelle elu kulgebki psühhedeelsete kodulindistuste hubases meeleolus.

„Ibipaio” on saanud ühe sügise jooksul Kago kõige tuntumaks plaadiks, teda on näha-kuulda ka väljaspool seda väikest seltskonda, kelle elu kulgebki psühhedeelsete kodulindistuste hubases meeleolus.

Ametlikult on see Kago neljas plaat, aga muusikavalikuid on tal rohkemgi. Ka uuel albumil on boonus-EP, mille saab tasuta alla laadida Õunaviksi kodulehelt. „Ibipaio” väärib samas kindlasti omaette kuulamist, muust kraamist ja hinnast sõltumata. Kago loomingus on koos elektroonika ja folk, viimane on tasahilju saanud tähtsamaks ning samal ajal on helipilt muutunud viimistletumaks, kuigi kodulindistused ja hubasus jätkuvad. Lauljanime taga on Lauri Sommer, kes on ühtlasi kirjanik. Mulle tundub, et tal on muusikas eriline anne teha sõnaga midagi sellist, mida sageli ei tehta. Eriti imelikke sõnu on kuulda semantikast tühjaksjooksvates ja rahvaluulest laenatud tekstides, kus Kago muusika aitab vaadata tähendustetagusesse tundmatusse ruumi. Teine võimalus on see, et üles korjatakse võõras ja pealtnäha kulunud tekst, mis saab uue selguse. Lastelaulus „Mallega” sosistatakse meile selgeks südametuksed, Lydia Koidula tekstile kirjutatud loos „Vesi voolab” kohtuvad Liska Keerbergi elav hääl ja Pekko Käppi poolt surmahäälseks mängitud keelpill jouhikko. Nende häälte kohtumisel juhtub Koidulaga midagi, mida ei oska oodata. Plaadil kuuleb ka Sommeri enda sõnu ja nendega haakuvaid eesti luuletajaid – neil juhtudel on vähemalt ette arvata, et asi läheb huvitavalt imelikuks.

Imelik on ka plaadi pealkiri. Autor ütles raadios saates „Folgialbum”, et Ibipaio on hellitusnimi, millega võib kutsuda kassi, last või keda iganes. Ma siis kutsun enda jaoks Ibipaioks selle plaadi lugusid „Vari”, „Sairon mairon”, „Noorekuu” ja „Vesi voolab”, aga ka kõik muu on tegelikult Ibipaio, kindel see.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kreemikast – Õnn ja rõõm (2025)

Kreemikast – Õnn ja rõõm (2025)

Kreemikasti uues albumis on maailmavallutamise jõudu, soojust, elevust, kerget särinat, iha ilma vihata.
Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaani uus album teeb põike traditsioonilisema helipildi poole, mis kõlab tema loomingu kontekstis iroonilisel kombel vägagi värskelt.
Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmetsa „Bleu Précieux” ei karda võtta omaks abstraktseid ja avangardseid kontseptsioone. Tulemuseks on teos, millesarnast annab elektroonilise muusika maastikul tikutulega taga otsida.
Müürileht