Neljandat korda aset leidnud Tartu Muusikanädal toimus sel aastal suve lõpu asemel hoopis novembri viimasel nädalavahetusel. Lisaks kahele kontsertõhtule mängisid muusikud pop-up lavadel ning toimus ka Music Estonia ja BändiLabori korraldatud koolitus.

Noah Kin Contriberis pop-up-kontserti andmas. Foto: Priit Mürk

Noah Kin Contriberis pop-up-kontserti andmas. Foto: Priit Mürk

Reede: bändidest ja brändidest

Muusikanädal alustas seekord erinevate idufirmade juures toimuvate lühikontsertidega, kus hommik algas Andres Kõpperi sooloprojekti NOËP ülesastumisega ettevõtte Voog kontoris. Lõuna paiku võõrustas muusikahuvilisi Mooncascade, mille hoovis mängis terve naabruskonna kõlama pannud Junk Riot.

Päeva kolmas kontsert andis hea võimaluse avastada nii Aparaaditehases asuvat hiljuti avatud restorani Aparaat kui ka juba mõnda aega tegutsenud, kuid siiani üsna peidus olnud muusikakollektiivi Tronden. Algul mõjusid valjud trummilöögid ja elektroonilised helid restoranis viibivatele inimestele ehk ootamatult, kuid varsti tundusid juba kõik muusika lummuses olevat. Muuhulgas esinesid päeva jooksul Mobi Labi kontoris veel Machineries of Joy ning Contriberis noor Soome räppar-produtsent Noah Kin.

Õhtupoolikul toimus muusikanädala raames MobileMonday Estonia eriüritus, mille teemaks „Music Meets Technology”. Esimeses paneelis räägiti bändi ja brändi edendamisest ja tutvustamisest, kus enda kogemusi ning mõtteid jagasid erinevad start-up’ide ja muusikaga seotud inimesed. Trad. Attack!’i liige Sandra Sillamaa andis soovituse, et turundamise toimimiseks peaks muusik alati läbi mõtlema ja uskuma sellesse, mida ta sotsiaalmeediasse postitab, sest see motiveerib artisti ennast ning tundub huvitavam ka fännidele. Arutelus jäi kõlama mõte, et välja paistmiseks pead nii ennast kui ka kuulajaid üllatama ning mõtlema väljaspool kasti. Teemaks tuli ka muusikute ja firmade koostöö, näiteks bändide ja spordifirmade vahel, mis on tänapäeval aina tavalisem.

Genialistide klubis toimunud õhtusel kontserdil sai sõna taaskord NOËP. Saali oli kogunenud palju inimesi ning esimesena kõlas tuntud lugu „Move”, mis andis kontserdile tantsulise ja energilise alguse. Õhtu jätkus hiphopi lainel ning seda Noah Kini taktikepi all, kes jäi eelkõige kõrva oma veenvalt esitatud sõnumite poolest. Viimasena haarasid lava Genka ja Paul Oja. Genka on selles mõttes huvitav nähtus, et pole oluline, kas oled teda palju kuulanud või ei, laivis on ta alati mõjus. Kontserdi tipphetked olid siiski lõpupoole, kui esitati nostalgilised lood „Pankrot” ja „Deja Vu” ning uuematest „Jeesus Presley”.

Laupäev: kuidas majandada bändi?

Tartu Muusikanädala teine päev algas bändikoolitusega. Päeva jooksul rõhutati mitu korda, kui oluline on artisti puhul tugev isikupära, kuna just see teeb muusikast hea muusika. Helimeeste Siim Tõnissoni ja Rainer Koigi soovitused bändidele olid lihtsad, kuid tabavad: tea oma loo tempot, pillid olgu valmis ja hääles ning lood selged. Meeldetuletust, et stuudio pole harjutamiskoht, kuulis nii helimeestelt kui ka artistidelt. Kõlama jäi ka see, kui tähtis on muusikavaldkonnas suhtlemine, seda nii kohaliku helimehega enne kontserti või bändiliikmete leidmise ja kontsertide saamise eesmärgil. Teises paneelis räägiti, kuidas tänapäeval on väga oluliseks ja määravaks muutunud artisti visuaalne pool ning muidugi ei saadud üle ega ümber sotsiaalmeediast, mille puhul leiti, et selle abil saab olla oma fännidele teejuhiks. Ehk mitte kasutada oma Facebooki lehte ainult enda promomiseks, vaid jagada seal ka personaalsemat sisu, häid artikleid, filmi- või raamatusoovitusi jne.

Koolituse viimaseks teemaks oli „DIY bändi manageerimine”. Heiko Leesment Sibyl Vane’ist tõi välja, et ise manageerides peab teadma oma meeskonna liikmete tugevusi ja nõrkusi. „Kui me alustasime, siis eksisteeris veel selline asi nagu Myspace”, ütles omalt poolt Magnus Andre bändist Talbot, rääkides, kuidas nemad tuuritamist alustasid ja kuidas kontakte leidsid. DIY mänedžerid rõhutasid noortele, et tuleb mõista, et muusiku elus tuleb ka kaotusi ja ebaõnnestumisi ning vigadest tuleb õppida.

Laupäevasele õhtuprogrammile Genialistide klubis jõudsin eesti shoegazer’ite Holy Motorsi esinemise ajaks. Postiivne oli laval näha esinemas naismuusikut, kes oli kahjuks küll ainukene sellel muusikanädalal. Allkorrusel jätkas Paul Silla noise’i-projekt Tahm, kelle trummirütmid olid üsna lihtsad, aga koos kõlavate ja tähelepanu püüdvate kitarripartiidega asi toimis.

Peale seda lendas peale müraroki ansambel Shelton San oma võimsate helidega. Tegemist on kollektiiviga, kelle muusika kõlabki ilmselt kõige ehedamalt ja paremini just kontserdil. Genialistide klubis sai teist korda nautida ka Trondeni live’i, kus tõusid esile nüansirikka muusika mitmed erinevaid kihid ja mustrid ning võib öelda, et duo osutus festivali üheks suurimas üllatajaks. Muusikanädala lõpetas Vene bänd Motorama, kes viljeleb meloodilist ja üllatavalt rõõmsameelset postpunki. Bänd alustas ja lõpetas oma kontserdi Maurice Raveli „Boléroga” ning oodatult kogunes neid vaatama õhtu suurim publik. Silma paistis hingestatud ning emotsionaalne esitlus ning viimase loo ajal tuli laulja lavalt publiku sekka end välja elama. Igal juhul tore ja positiivne lõpp TMN-le.

Fotod: Priit Mürk.