18. PÖFFi parima filmi grand prix’ pälvis belglaste „Lucifer”

18. Pimedate Ööde Filmifestivali pidulikul lõputseremoonial eile õhtul Nordea kontserdimajas selgusid võistlusprogrammide parimad filmid, režissöörid ja näitlejad. Rahvusvahelise võistlusprogrammi parima filmi grand prix’ ja 10 000 eurot Tallinna linnalt pälvis Belgia režissööri Gust van den Berghe „Lucifer”. Festivali elutööauhind anti üle legendaarsele Poola näitlejale Maja Komorowskale.


18. Pimedate Ööde Filmifestivali pidulikul lõputseremoonial eile õhtul Nordea kontserdimajas selgusid võistlusprogrammide parimad filmid, režissöörid ja näitlejad. Rahvusvahelise võistlusprogrammi parima filmi grand prix’ ja 10 000 eurot Tallinna linnalt pälvis Belgia režissööri Gust van den Berghe „Lucifer”. Festivali elutööauhind anti üle legendaarsele Poola näitlejale Maja Komorowskale.

Kaader Gust van den Berghe filmist „Lucifer”

Kaader Gust van den Berghe filmist „Lucifer”

Rahvusvahelise võistlusprogrammi võidufilm „Lucifer” pälvis žürii hinnangul grand prix’ suutlikkuse eest paljastada inimelu põhiaspekte ning liikuda tavapärasest kõrgemale vaimsele tasandile.

Rahvusvahelise võistlusprogrammi parima operaatoritöö auhinna pälvis Erik Põllumaa filmiga „Risttuules” (Eesti), mõjusa ja uuendusliku lähenemise eest, filmides üht kõige raskemat perioodi Eesti ajaloos ja selle tagajärgi. Parimaks režissööriks nimetati kino konventsioonidele vastu töötamise eest, rääkides loo, mis mitte ainult ei lumma, vaid tõmbab vaatajat sotsiaalsel viisil kaasa Marat Sarulu filmi eest „Ümberasumine” (Kõrgõzstan).

Eraldi mainiti žürii poolt ära realismi ja sürrealismi loomingulise segu ning erilise viisi eest, kuidas kinemaatiliselt lugu jutustatakse Alexey Fedorchenko film „Revolutsiooni inglid” (Venemaa). Parima meesnäitleja auhind läks Eddie Redmayne’ile rolli eest filmis „Kõiksuse teooria” (Suurbritannia) kompromissitu lähenemise eest sellele, kuidas füüsilise puudega indiviidid suudavad ületada kõik takistused ja õppida hindama iseenda väärtust. Parimaks naisnäitlejaks tunnistati Kalki Koechlin rolli eest filmis „Margarita, kõrrega” (India) inimhinge väärikuse ning inimmõistuse erakordse kujutamise eest.

Rahvusvahelise võistlusprogrammi filme hindas žürii koosseisus Mark Axelrod (USA), Kati Outinen (Soome), Andrei Proshkin (Venemaa), Elina Reinold (Eesti), Benson Taylor (Suurbritannia) ja Tomas Wasilewski (Poola).

Põhja-Ameerika filmide konkursi parimaks tunnistati Xavier Dolani film „Emme” (Kanada), mis on žürii hinnangul tehniline meistriteos, ühe põlvkonna kaja ning armastusavaldus neile paljudele sõltumatutele ja julgetele naistele, kes iga päev oma laste ja elude eest võitlevad. See on film sallivusest, lootuse-sõnum, mille annavad edasi kolme näitleja suurepärane osatäitmine ning Dolani lummav mise-en-scene.

Tridensi Läänemere- ja Põhjamaade debüütfilmide võistlusprogrammi parima filmi auhinna ja 5000 eurot Tridensilt sai Islandi, Soome, Rootsi ja Tšehhi koostööfilmi „Elu akvaariumis”. Žüriiliikmete sõnul oli tegu kolme tegelase elude värskendavalt inimliku kajastusega, milles puudub moraalne hukkamõist. Eriauhinna pälvis Nigina Sayfullaeva nüansirikas, kompleksne isa-tütre suhte portree „Mis mu nimi on” (Venemaa). Parima operaatoritöö vääriliseks tunnistati režissöör Henrik Hellströmi muljetavaldav maastikukasutus, väljendamaks peategelase maailma sisemist tardumust „Vaikne möire” (Rootsi/Norra), mille operaatoriks on Fredrik Wenzel.

Tridensi võistlusprogrammi žürii poolt tunnistati parimaks Eesti täispikaks mängufilmiks „Risttuules“, mis on žürii sõnul sügavalt liigutav mälu ja trauma vaatlus, mida täiustab suurepärane kinematograafia.

Rahvusvahelise filmikriitikute ühingu (FIPRESCI) auhind läks Iraani filmile „Täna” selle eest, kuidas filmil õnnestub petlikult lihtsa looga saavutada suur dramaatiline ja poliitiline efekt. Rahvusvahelise Filmiklubide Föderatsiooni (FICC) žürii auhinna Don Quijote pälvis Martti Helde „Risttuules”, mis žürii hinnanul on uus viis teha filmi teemal, mis põhjustas ühele rahvusele nii palju valu. Žürii sõnul on filmi tekstis peituv väärikus ja lootus liigutavad ning film võib aidata ajaloo haavadel paraneda.

Aasia filmikunsti edendamise võrgustiku (NETPAC) žürii valis festivali parimaks filmiks Marat Sarulu filmi „Ümberasumine” (Kõrgõzstan) Kesk-Aasia maastiku mõjusa visualiseerimise eest – liikudes idüllilisest külast üksluise tööstus-maastikuni – selles meditatiivses loos kodu ja pere kaotamisest.

Oikumeeniline žürii, mis kutsuti kokku Kiriku Nõukogu liikmeskirikute esindajate hulgast, valis parimaks kristlikke väärtusi kandvaks filmiks Iraani filmi „Täna”, mis oma teemakäsitlusega võiks puudutada vaataja hinge ja mõttemaailma ning paneb seeläbi üle vaatama iseenda elumõtet ja väärtusi, mida oma elus järgitakse.

Publikulemmiku tiitli ja 2000-eurose stipendiumi Tallinna linnalt pälvis tänavu Uus-Meremaa film „Mida me pimeduses teeme”, mille režissöörideks on Jemaine Clement ja Taika Waititi. PÖFFi lõputseremoonia raames anti üle ka 2014. aasta Eesti filmisõbra tiitel, mille pälvis Urmas Paet oma panuse eest Eesti filmide levikule maailmas.

Rahvusvaheline lühifilmide festivali Sleepwalkersi grand prix’ pälvis režissöör Ivan Pavljutsenko „Ivanipäev” (Eesti), animafilmide festivali Animated Dreamsi grand prix’ pälvis režissöör Kristjan Holmi „Must stsenaarium” (Eesti) ning noorte- ja lastefilmide festivali Just Filmi rahvusvahelise žürii peaauhind läks Morgan Matthewsi filmile „X+Y” (Suurbritannia).

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Eestisse saabus Hiina ja Hong Kongi filmiäri tippjuht Jeffrey Chan
Kaader filmist „Kuukuningriigi hallijuukseline nõid”
,
2 min

Eestisse saabus Hiina ja Hong Kongi filmiäri tippjuht Jeffrey Chan

Hiina ja Hongkongi filmiäri magnaat, mitmete Aasia superhittide produtsent, Hiina ning Hong Kongi filmiettevõtete president Jeffrey Chan saabus PÖFFi raames Eestisse. See on esimene kord, kui Eesti võõrustab niivõrd kõrgel tasemel Hong Kongi ja Hiina filmitööstuse esindajat.
Päästmist vajav vestern
Filmi võiks lisaks visuaalsele tasemele tunnustada üpriski realistlike kõmmutamisstseenide eest, milles head tegelased on sama haavatavad kui pahad ja esimene lask alati silmade vahele ei lenda.
3 min

Päästmist vajav vestern

Taanlane Kristian Levring on lavastanud Metsiku Lääne loo pealkirjaga „Päästmine”. Teose tegelased on kahjuks õhukesed kui paber, mistõttu on vaatajal nende vererohkest loogulangemisest suhteliselt suva. On märgiline, et kõige huvitavam tegelane filmis on Eva Greeni keeleta Madelaine, kes sõnagi ei räägi. Oh kui mitu korda…
PÖFFi elutööauhind läheb legendaarsele Poola näitlejale Maja Komorowskale
Maja Komorowska
,
2 min

PÖFFi elutööauhind läheb legendaarsele Poola näitlejale Maja Komorowskale

Täna saabub Tallinna Poola näitleja Maja Komorowska, kellele antakse 18. Pimedate Ööde Filmifestivali reedesel lõputseremoonial üle tänavuse festivali elutöö auhind.
Müürileht