Performa Balti fookus ja Eesti kultuuri eriprogramm New Yorgis
Lugemisaeg 3 minEesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse ja Kai kunstikeskuse eestvedamisel oli tänavusel Performa biennaalil Balti fookus. Paralleelselt biennaaliga korraldasid EKKAK ja Kai New Yorgis Eesti kultuuri tutvustava eriprogrammi, mille käigus said Eesti kunstnikud ja kuraatorid maailma kunstipealinnas oma töid esitleda.
Balti fookuse raames toimus biennaalil kolmekuuline praktika noortele kunstiprofessionaalidele, kes said võimaluse töötada kõrvuti Performa kogenud meeskonnaga. Programmi võeti vastu kolm kuraatorit, üks igast Balti riigist – Aiste Liuka Jonynaite Leedust, Tina Petersone Lätist ja Kerly Ritval Eestist.
Tähistamaks biennaali esmakordset Balti fookust ning Soome Avatud Paviljoni, toimus 5. novembril Performa Hubis Balti-Soome vastuvõtt. Vastuvõtule järgnes Maria Fausti liikuv kontsert, mis juhatas kuulajad Performa põhiprogrammi valitud Kris Lemsalu ja Kitty Florentine’i performance’ile. Kunstnike esimese koostööna valminud lavastuslik installatsioon „Kuniks veri meie purskkaevudes vemmeldab” esietendus New Yorgis välja müüdud saalile. Performance’i keskmes oli Kris Lemsalu inimpurskkaev, millele lisas tunnetuslikke mõõtmeid Kitty Florentine’i harfiloomingul ja improvisatsioonil põhinev heli- ja koreograafiamaastik.
Kuraator Karin Laansoo sõnab: „Koostöö partneritega õnnestus suurepäraselt ja tagasiside nii Balti praktikaprogrammile kui erinevatele üritustele on olnud väga positiivne. Performa on olnud erakordne kasvulava järgmise põlvkonna Balti kuraatoritele ning loodetavasti näeme Eesti poolt algatatud võimaluste teostumist juba järgnevatel biennaalidel.”
Samaaegselt Performa Balti fookusega korraldasid EKKAK ja Kai kunstikeskus Eesti kultuuri tutvustamiseks sündmuseid üle kogu New Yorgi. ISCP Avatud Stuudiote programmi raames sai näha Helena Keskküla kestvus-performance’it „Pilveetüüd”. 15. novembril tutvustasid Annika Toots ja Merilin Talumaa enda koostatud raamatut „Your Time Is My Time”, millele järgnes Kari Conte modereeritud vestlusring, kus jagasid oma mõtteid raamatusse visuaalesseede
ja tekstiga panustanud kunstnikud Emilija Škarnulytė, Viktor Timofeev ja kunstiajaloolane Sandra Skurvida. Esitlusele järgnes Emilija Škarnulytė ja Shamica Ruddocki koostöös valminud immersiivne performance pealkirjaga „The Aphotic”.
17. novembril toimus Margot Sameli galeriis Nele Tiidelepa performance „Hair in My Mouth”, mis tegeles keha ja omandiküsimustega, vaadeldes juukseid ja nende sümboolset tähendust taastootvaid narratiive. Performance’i kuraator oli Performa praktikant Kerly Ritval.
Kaasaegse kunsti ja etenduskunstide ristumiskohaks kujunenud Performa toob esile performance’i kriitilise rolli kunstiajaloos ning on pühendunud uute suundade innustamisele valdkonnas. Kuraator RoseLee Goldbergi poolt asutatud Performa on alates 2005. aastast produtseerinud 10 biennaali, töötanud enam kui 1000 kunstnikuga ning kujunenud üheks suurimaks mittekommertslikuks kaasaegse kunsti ürituseks USAs, mida on külastanud kokku üle 250 000 inimese.