„Tõukejõud” on rubriik, mis tutvustab inimesi, kes tegutsevad muusikaga seotud elualadel, kuid ise lavalaudadele ei satu. Seekord räägib Live Nation Estonia promootor Raimond Põldmaa maailmatasemel kontsertide korraldamise nüanssidest.

Foto: Kadri Liis Rääk

Kirjelda etappe, millest koosneb ühe välisartisti kontserdi korraldamine? 

Kontserdi korraldamine algab sellest, kui olen saanud mõne oma kanali kaudu signaali, et konkreetne artist planeerib tuuri, olen eelarve koostanud ja agendile pakkumise saatnud. Tõsi, enamik pakkumisi ei lähe eri põhjustel kunagi töösse – kas me ei suuda maksta siin väiksel turul artistile sama suurt honorari kui suuremad turud või siis vahel otsustab artist piirduda tuuril vaid suuremate kohtadega, kus on lihtsalt rohkem potentsiaali publikut kohale meelitada. Põhjuseid on muidugi veel. Aga kui veab ja oleme lisaks kontserdipaigas vajaliku kuupäeva saanud, järgneb sellele kinnitus ning sealt edasi juba piletimüük, turundus, rider’i järgi kontserdi planeerimine ja elluviimine. Kõigi nende töölõikude jaoks on meil väike, kuid suurepärane tiim. Oleme osa suurest globaalsest ettevõttest ning tänu sellele on meil tihtipeale võimalik tuua Eestisse artiste, keda oleks muidu palju raskem siia saada.

Mis on selle töö raskeim ja mis ägedaim osa?

Raskeim on ilmselt see tunnetuslik töö, riskihindamine – kas kontsert lõpuks piletimüügi mõttes õnnestub. Selles töös ei ole ühtegi garantiid – vahel oled lihtsalt turu potentsiaali valesti tunnetanud ja korraldaja peab sellega leppima; kas piletihind on konkreetse artisti kohta liiga kõrge või ta ei kõneta mingil põhjusel kohalikku publikut. Või siis tihtipeale jõuavad globaalsed trendid Eestisse korraliku hilinemisega, näiteks artist, kes võib mõnes Skandinaavia riigis müüa 3000 piletit, müüb siin 500. Ägedaim on minu jaoks ilmselt igapäevane kokkupuude muusikatööstusega – muusika on kogu elu mu suur kirg olnud ning olen alati sellisest tööst unistanud. Lisaks muidugi ka võimalus pakkuda oma kodumaal inimestele maailmatasemel kontserdielamusi.

Millega Eestit artistidele maha müüakse?

Siinkohal pean ütlema, et enamasti loeb kõige rohkem summa, mida agendile pakun. Agendi eesmärk on ju koostada tuur nii, et see artistile ära tasuks, ja on palju turgusid, kes graafikusse saamise nimel konkureerivad. Kulud on viimastel aastatel kõvasti kasvanud, mistõttu päris paljud toimetavad selles tööstuses üsna piiri peal, et eelarved lõhki ei läheks. Aga on muidugi ka erandeid – olen saanud paaril korral agendilt ka kirja, et artist tahaks just Eestis esineda, kuna tal on eelmine kord väga hästi meeles või ta pole siin varem käinud.

Millisena näed kontsertide korraldamise tulevikku? 

Mul on täielik usk sellesse, et kontsertide korraldamine jätkub nii kaua, kuni võimalused selleks eksisteerivad. Nende elamuste päriselt koos kogemine on võimas tunne, mis inimesi ühendab. Kontsertide korraldamine jätkub ju endiselt ka Ukrainas, kus võideldakse oma iseseisvuse eest, ja sellised kogemused annavad inimestele jõudu.