Palestiina kuulsamaid hiphop-kollektiive külastab Eestit
Lugemisaeg 3 min1.-2. juunil väisab Eestit Prantsuse ühe suurima ajalehe Le Monde poolt „uue põlvkonna eestkõnelejaks” nimetatud palestiina hiphop-crew DAM. Da Arabian MC’d (üks mitmest võimalusest nimetähtede lahtimuukimiseks) tuli kokku 90ndate lõpus. DAM esineb Tallinnas Maailmapäeval 1. juunil kell 15.00 ning sama päeva õhtul kell 22.00 toimub Tartus klubis Kink Konk kohtumine bändiga, millele järgneb kontsert südaööl.
Iisraelis, Tel Avivi ja Jeruusalemma vahel asub juudi-araabia linn Lyd, mis on olnud kasvulavaks kolmele MC’le: Suhell Nafar, Tamer Nafar, Mahmoud Jreri. Iisraeli territooriumil on küll palju linnu, kus elavad nii palestiinlased kui juudid, aga need kaks kogukonda on tavaliselt rangelt eraldatud, nii ka Lyd’is. Viimastel aastakümnetel on segregatsioonipoliitika tagajärjel palestiina piirkonnad muutumas aina vaesemaks ja see on toonud kaasa sotsiaalsete probleemide pideva süvenemise. Just sellises keskkonnas leidis palestiina MC-kolmik enda jaoks 90ndate keskel hiphopi. Kõik algas Tupaci videost, mis tõi ekraanile stseenid ameerika tänavaelust. Videolugu oli nii sarnane palestiina noorte enda tegelikkusele, et süttis soov rääkida läbi hiphopi ka oma lugusid.
DAM’i esimene rahvusvaheline album „IHDA” („Pühendus”) tuli välja 2007. aastal, ent DAMi edulugu algas ammu enne seda. DAM’i läbimuure sai alguse loost „Min Irhabi” („Kes on terrorist?”). Millenniumivahetusel algas Palestiina II ülestõus (Intifada) ning Iisraeli sõjaväe ja palestiinlaste vahelistes kokkupõrgetes hukkus üle tuhande palestiinlase. Rahvusvahelisse meediasse see praktiliselt ei jõudnudki. Kui aga Iisraeli pealinnas Tel Avivis toimus palestiina mehe korraldatud enesetapurünnak, milles hukkus üle kahekümne inimese, lõi rahvusvaheline meedia lainetama. Palju oli emotisonaalseid artikelid sellest, kuidas palestiinlased tuleb peatada, kuidas terrorism tuleb peatada. Tameri, Suhelli ja Mahmoudi jaoks oli pilt nii tasakaalust väljas, et sündis lugu, mis püüdis seletada, mismoodi näeb olukord välja Palestiina poolelt. Chuck D väidetavalt ütles kunagi: „Rap is CNN for black people” – ja nii sai just sellest loost palestiinlaste jaoks viis öelda maailmale, mida nad tunnevad.
Tänaseks üle kümne aastat tegutsenud DAM’ist on aastate jooksul tehtud lugusid väljaannetes nagu National Geographic, Vibe, Q, Basement, Reuters, The New York Times ning telekanalites nagu MTV, CNN, BBC ja Al Jazeera. Neil on ilmunud paarkümmend singlit ja kaks albumit. DAM’i lugu ja nende mõju araabiamaade hiphopile leidis kajastust Jackie Reem Salloumi täispikas dokumentaalflmis Slingshot Hip Hop, nende lood kõlavad mitmete režissööride filmides. Ja – sedakorda mitte väidetavalt – on Chuck D öelnud Slingshot Hip Hop’i räpparite kohta: „The culture of hiphop and rap is at its most powerful and yet its most tender in Slingshot Hip Hop.”.
DAM’i tekstid on peamiselt araabia keeles, ent on ka heebrea- ja ingliskeelseid lugusid. Kuigi hiphop on üldiselt väga tekstisõltuv, on DAM’i lood muusikaliselt sedavõrd mitmekesised, et on võitnud endale kuulajaskonna üle maailma. DAM’i muusika on segu idast ja läänest: araabia rütmidest, Lähis-Ida meloodiatest ja hiphopist. DAM’i töid on mõjutanud nii Ida kui Lääne muusika ja kirjandus – legendaarne Palestiina luuletaja Mahmoud Darwish ja karikaturist Naji al Ali, aga ka Tupac, Biggie, Public Enemy, MBS, K’naan ning Pharoahe Monch.
Kuula DAM’i viimast albumit „Dabke On The Moon” ning külasta ka nende veebilehte.