Selfikultuur jõudis kaante vahele
Lugemisaeg 2 minInglise kirjastus Emerald Publishing avaldas Tallinna Ülikooli sotsiaalmeedia ja visuaalkultuuri dotsendi ning Müürileheski maailmaparandusliku selfikultuuri teemal sõna võtnud Katrin Tiidenbergi raamatu „Selfies: Why We Love (and Hate) Them” ehk „Selfid – miks me neid armastame ja vihkame?”.
Teema vajab ja väärib teaduslikku käsitlust, kuna nn selfikultuur pole lihtsalt üksik sähvatus, vaid sotsiaalne fenomen, mis ei näita taandumise märke ja pigem kaasab kirglikult järjest enamaid. Kuigi kõik üles riputatavad pildid pole loomulikult selfid, laevad Facebooki kasutajad keskkonda iga päev üle 350 miljoni pildi, Instagrami 95 miljonit ja Snapchati koguni 3 miljardit.
Katrin Tiidenberg näitab oma raamatus kuidas selfid – nagu enamus kultuuriga seotud ettevõtmisi – on komplekssed ja mitmepalgelised, kirjeldab, kuidas selfidele tekib tähendus, uurib, kuidas selfid meie tuju muudavad ning miks on neil üldse võime meid midagi tundma panna, vaatab, kuidas on erinevad selfipraktikad ja neist lähtuvad normid ajas muutunud ning pakub praktilisi nõuandeid neile, kes ise selfisid teevad.
Raamat, mida võib nimetada ladusaks teoseks targale lugejale, põhineb Tiidenbergi aastatepikkusel akadeemilisel uurimistööl, tema peamine uurimisvaldkond on visuaalse enesekuvamise ning seksuaalsuse meetodid ja eetika.
Katrin Tiidenberg on Tallinna Ülikooli BFMi dotsent, aga ka Aarhusi ülikooli järeldoktorant. Tema üks viimaseid selfi-teemalisi ülesastumisi oli TedX formaadis ettekanne Aarhusis.