Müürilehe kultuurikalender – oktoobris fookuses
Lugemisaeg 4 minKooliaastatele hoog sisse lükatud, suvised põllutööd seljatatud, seenedki metsast koju toodud, nõnda on aeg vaadata natuke ringi – muidugi kultuuri järele. Mida on aga sel viinakuul meile seekord pakkuda? Õige palju!
Esimese asjana soovitame tungivalt kodumaist LGBTQ+ filmifestivali Festheart, mis rullib kinolinal lahti esmalt juba täna, 1. oktoobril, Tartus! Järgmiseks peatuseks on juba 8.–10. oktoobrini festivali põline kodulinn Rakvere. Kusjuures märkamatult on 2017. aastal startinud Baltikumi esimene perioodiliselt toimuv seksuaal- ja soovähemuste teemale keskenduv filmifestival saanud viieaastaseks! Lisaks kõigele muule huvitavale linastub tänavu Festheartil esmakordselt ka kodumaine linateos, nimelt Kaire Russi ja Eve Tisleri lühifilm „Vanaema, saa tuttavaks!”, mis adresseerib perekonna erinevate põlvkondade suhtumist ja kohanemist olukorraga, kus üks noorematest pereliikmeteks toob koju samasoolise kaaslase.
Paide Teater küsib: „Trooja sõda. Lasteaia spordipäev. Olümpiamängud. Riigikogu valimised. Eurovisioon. Kihlvedu. Eliitkoolide sisseastumiskatsed. Oscarite jagamine. Jalgpalli MMi finaal. Miss Universum. Teine maailmasõda. Mis neid ühendab?” ning vastab sealsamas ise – keegi võidab ja keegi kaotab. Kõlab lõplikult!? Aga mis saab edasi, mis toimub pärast lõppu? Kujutage ette maratoonarit, kes pärast 42,195 kilomeetrit finišisse jõudes seisma ei jää. Ka Paide Teatri uues lavastuses „Lahinguväli” lubatakse minna lõpust edasi. Esietendus 7. oktoobril, lavastaja Jan Teevet, dramaturg Oliver Issak, etendavad Maria Paiste, Kirill Havanski, Johannes Richard Sepping.
Kindlasti ei tasu unustada (ja kuidas saakski?), et 8. oktoobril avatakse Kumus Jeremy Shaw’ näitus „Phase Shifting Index”. Mitmekülgse kanada kunstniku väljapanek kujutab endast seitsme ekraaniga video-, heli-, valgus- ja ruumiinstallatsiooni, mis viib meid kaugesse tulevikku. Shaw on loonud seitse nn tuleviku subkultuuri, kes väljendavad oma maailmapilti keha ja koreograafia kaudu – rituaalse ja ekstaatilise liikumisega.
Aga. Meenutame sedagi, et juba septembri keskel avati Kai kunstikeskuses Gabriele Beveridge’i ja Marge Monko duonäitus „Suur teeskleja”. Nimetatud kunstnike esimene koostöö on inspireeritud tarbimiskultuurist ning 20. sajandi reklaammaterjalidest ja reklaamivitriinidest. Beveridge’i skulpturaalsetes teostes on kasutatud kaupluse sisustust, käsitsi puhutud klaasobjekte, fotokemikaale ja poemannekeenide osi, Monko aga esitleb fotoseeriat vaateakendest ning uut filmi, mis uurib sukkade ja naiste emantsipatsiooni seoseid.
Seevastu Tartus saab 9. ja 10. oktoobril osa tõelisest nostalgiapräänikust 90ndate lastele, kui Tartu Mänguasjamuuseumi ja Teatri Kodu majades toimub suurejooneline „Legomaania”, mida koos Tartu Mänguasjamuuseumiga korraldab Eesti täiskasvanud LEGO-harrastajate klubi EstLUG. Pannakse püsti võimas Lego klotsidest linn töötavate karussellide, sõitvate rongide ja linnameluga. Mõlemal päeval on võimalik osaleda meisterdamistundides.
Mõnes teises kontekstis Valge Tüdrukuna tuntud Elina Masingu lavastus „Fairy Tale Arch” esietendub Kanuti Gildi SAALis 18. oktoobril. Lavastus läheneb uue sajandi inforuumile ning kõneleb samasusest ning muutumise tähistamisest. „Arhivaalide mõttes on konkreetsed etapid ülimalt olulised. Noorus on kohustus muutuda, selle tähistamine – töö…” Laval Kärt Koppel, Jaan Hellermann ning Elina Masing ise.
Ei tasu aga jätta ka märkimata, et sügishooajast alustas Teatriteaduse Üliõpilaste Loož koostöös Tartu Uue Teatriga kord kuus toimuva Tartu teatrielu vestlussarjaga, mis uurib erinevate teoreetikute ja praktikute kaasabiga seda, mis on Tartu lavadel ja nende ümbruses 30 aasta jooksul toimunud. Järgmisel kohtumisel 19. oktoobril kell 19 võetakse Tartu Uue Teatri prooviruumis luubi alla Mati Undi ja Vanemuise küsimus. Vestlevad Hannes Kaljujärv ja Sven Karja.
Kõrgkultuuri toob kuu lõpuks päris koju kätte rahvusvaheline nüüdismuusika festival AFEKT, võõrustades 23.–29. oktoobrini Tallinnas ja Tartus maailma nüüdismuusika tippklassi kuuluvaid heliloojaid ja interpreete. Muu hulgas soovitame festivali Tallinna avakontserti „Viis refleksiooni”, mis keskendub üksnes naisheliloojatele, kelle loomingut esitab Ensemble Musikfabrik. Lõpukontsert „Neli afekti” toimub aga 29. oktoobril Estonia kontserdisaalis ning ERSO esituses tulevad Eestis esmaettekandmisele nelja eriilmelise ja originaalse looja muusikalised maailmad. Orkestrit dirigeerib Euroopa nüüdismuusikalavade üks nõutuim staar helilooja Enno Poppe.