„Navigaator Pirxi tagasitulek” on põhiolemuselt improvisatsioon, mis toetub teemadele Nõukogude Poola 1979. aasta ulmefilmist „Navigaator Pirx”. Algmaterjal on töötatud põhjalikult ümber vastavalt uuematele „intellektuaalse heli kaanonitele”. Korduvad monotoonsed motiivid, seisundi kinnistamine, müra, ambient’likud helimassiivid, lo-fi eriefektid kooskõlas puhaste helidega jne.

Kogumiku puhul aitavad kosmilist hoomamatust edastavates improvisatsioonides luua korda motiivid filmist, seega ei maksa ära ehmuda – eriti veel, kui kaasa teevad sellised „rahvalikud” artistid nagu Kali Briis Band ja Nevesis. Kiiduväärne on kõigi kolme loo puhul ka see, et esitajad on suutnud säilitada oma näo, olles samas materjali ees sammu tagasi astunud ning vältinud omamoodi pompoossust, mis nende loomingule seni iseloomulik on olnud (eriti Kali Briis Bandi ja Nevesise puhul).

Eestlastele on teinud „Navigaator Pirxi” hingelähedaseks tõenäoliselt tõik, et selle muusika autoriks on Arvo Pärt. Nagu vaatlusalune heliplaat tänapäeva kontekstis, ei olnud filmi heliriba „süntesaatoripioneeride” poolest rikkas Nõukogude Liidus midagi eriti uudset. Juba 60ndate alguses tehti mitmetele nõukogude filmidele „elektroonilised eksperimentaalse kõlaga proto-ambient” heliribad (Eduard Artemjevi muusika filmile „Solaris”). Tõenäoliselt leidub mitmeid, kes, olles kuulanud natuke heliplaati „Navigaator Pirxi tagasitulek”, hakkavad tundma huvi alusfilmi enda vastu. Kirikmäe õilis kavatsus võita tähelepanu filmile, mis on teenimatult näiteks „Hukkunud Alpinisti hotelli” varju jäänud, tõenäoliselt küll eriti suures mastaabis ei realiseeru, aga abiks ikka.

Tutvu albumiga siin.