ERKI moeshow kirev seltskond
Lugemisaeg 6 minTänavuse ERKI moeshow kontseptsioon mõtestas moodi kui TRANSpordivahendit – midagi, mis on põimitud pigem loodusevälisega… TRANS’i oli tunda nii esmases kui ka ülekantud tähenduses. Üldideed toetas nii muusikavalik kui ka üldine kollektsioonide sümbioos laval. Kuid meid huvitas sel korral ERKI värvikirev külastaja – tõime moe lavalt alla ja tutvusime publikuga. Siinkohal toomegi teie ette õhtu säravaimad leiud.
ERKI Pääskülas asuvasse Elektriraudtee depoo moekogemusse transportis ning tõi vaatajaid tagasi rong, mis oli kindlasti kogu show jaoks üks meeleolu suunavaid ning lisaväärtust loovaid atribuute. Juba Balti jaamas ringi piiludes oli näha ERKI crowd’i erinemist muust massist, ning 20-minutilise paduvihmase sõidu jooksul tekkis rongisistujate seas ühtsuse tunne, ühise suuna tunne.
Seisukohad selged, hakkas mu pilk vagunis ringi rändama. Esmalt uudishimust ning teisalt Müürilehe poolt antud ülesandest motiveerituna. Ja seal see muster oligi! See muster ja kleit, mida ma Instagramis viimased päevad pingsalt silmitsenud olin! Et noh, Russian roots are calling me this season, ja kuidagi võiks oma identiteeti presenteerida ka ülikooli lõpuaktuse kleidivalikus… Aga see selleks.
Leela, 32
Soome filoloog ja vabakutseline disainer. Enamasti tegeleb naisterõivadisainiga, samas vahel ka lastele ja meestele T-särkide loomisega. Olles töötanud pikka aega Tallinna Kaubamajas, otsustas ta mingil hetkel teha oma asja ning tehtud see saigi – BTM studio ja disainilaatadelt leitav „Bless this mess”. Leela jagas minuga ka reklaamivaldkonna inimestele kindlasti huvitavat fakti, et olles pannud esimese „Babushka” kleidi Instagrami, sai ta esimese päevaga 15 tellimust.
Sõit ja vihmsadu läbi, saabusime sihtjaama. TRANSformeeriv oli selle aasta etendus tõesti. Kõrv püüdis kinni etenduse esimeses pooles domineeriva bassise ja elektrise taustamuusika, mis toetas moekogemust, kus oli tasakaalustatud unistusi ja olemusi – kollektsioon „Balance”, ennustusi ja värvikaid suhteid unenägudega – kollektsioon „Dreamcatcher”, rahvapärimust, sõnajalgu ja kodumaa metsloomi – kollektsioon „Hingerahu” ning idamaist modernsust – kollektsioon „A Trip to Bangladesh”.
Rainer, 21
Õpib ja töötab filmivaldkonnas. Oma stiili peab ta suhteliselt boheemlaslikuks ning üritusele sattus ta töö kaudu: „Ühe video sain ise tehtud Marin Sillale ja eks ma sellepärast siia tulingi. Vaadata kuidas, on ja mida ka teised tegid.”.
Auhinna võitjaks osutuski eelmainitud Marin Sild ning tema videvikusaagaliku video-introga kollektsioon „The Bright Side of the Moon“”, mis pälvis ka publiku heakskiidu suurema aplausi näol. Ning kui publiku aplausist juba juttu tuli, siis tänavusel show’l oli märgatav kantava moe soosimine. Aplausi pälvisid kollektsioonid, mis olid praktilisemad, igapäevasele linnaelule ja potentsiaalsele tarbijale lähedasemad. See tekitas mitu küsimust: kas äkki on tekkimas uus moe olemuse mõtestamine ja tunnetamine? Uus trend moeshow’dele? Ratsionaalne moe mõtestamine ning praktilisuse ja lihtsuse hindamine?
Mari, 47
Mari tegevusvaldkonnaks on puutöö. Riietusstiili puhul toob välja kindlad kriteeriumid, mida hindab: kvaliteeti, stiilsust, terviklikkust. Ning oma stiili ütleb olevat mugav, lihtne ja vaba.
Praktilised ja kantavad kollektsioonid paistsid silma ka oma esitlusviisi poolest. Publiku kindel südametemurdja oli live-vokaaliga esitletud kollektsioon „Preppy Joe” ning sportlikkust esindas mõnusa tänavakultuurist ja kossust komponeeritud videoga kollektsioon „Sportxl”.
Kairi, 25
Kairi on tekstiilidisainer, kes tuli hiljuti välja oma brändiga „Lentsiusdesign”. Etendust kommenteerides mängis tema meelest sel aastal suurt rolli kohavalik: „Lava oli palju parem kui eelmisel aastal ning üleüldine miljöö ja koht oli kiiduväärt… Liiga palju on selliseid üritusi korraldatud hallitavates tehasehoonetes.”
Marit, 25
Marit on ühe start-up-ettevõtte arendusprojektijuht. Mariti stiili kommenteerib sõbranna Kairi: „Marit on selline pigem tagasihoidlik, mitte eriti värviküllane (Marit: „Värvivaene.”), tema jaoks on oluline mugavus, kuid talle meeldivad samas ka sädelevad ja läikivad lisad, vahepeal sähvivad tal need garderoobist läbi.”
Ka lubatud moe TRANSformeeriv olemus sotsiaalsete ja bioloogiliste sugude piirides oli show kollektsioonides esindatud. TRANSsoolisus tänu „Leegioni” kontsaarmeele. Õigupoolest päris kontsi neil ei olnud, pigem olid need kontsatud popkultuurist tuntud ladygagalikud moekabjad, milles enamus naisi kõndida ei suudakski. Siin aga said sellega päris sujuvalt hakkama noormehed. Ja TRANSformeeriti ka usundeid ja liikumisi – õigeusu sümboolikaga techno-saundiga ründav kollektsioon „Fig. Nr. 1” ning musta hingamise diktatuur kollektsioonis „Holy Evil Spirit”.
Püüdsime kinni moeshow’l osalenud süngesse kamuflaaži riietunud, ent rõõmsad Laivi, 24 ja Sandra, 24.
EKA väljalase. Nende sõnul olid nende kollektsiooni inspiratsiooniks nad ise: „Kollektsiooni puhul inspireeris see, millised me ise oleme. Paljuski inspireeris meie endi sisemus. Me olimegi laval praegu, isegi kui me ei olnud seal.”
Andrus, 24
„Real men wear pink” – teada-tuntud väljend stiilimeedias. Andrus töötab DELFI reklaamiprojektijuhina ning ütleb, et tal on täiesti tavaline stiil. ERKI’le on ta sattunud seetõttu, et ta tüdruksõber võtab sellest osa: „Ma väga suur fänn ei ole, suht tuim on mu jaoks. Tulin austusest tüdruksõbra vastu vaatama, mida tema siin teeb.”
Aap, 18 ja Amalia, 18
Indetifitseerivad endid kui luuletajapaari. Jaak ütleb oma tegevusvaldkonnaks muusika: „Mängin bassi.”. Amalia on gümnaasiumis õppiv kunstnik, tegeledes kunstiga visuaalidest tekstideni. Kuid eelkõige seob neid luule.
Fotograafi Patrik Tammega koos tituleerisime õhtu stiilseimateks Ed’i ja Beatrice’i:
Ed, 31 ja Beatrice, 43
Beatrice on modelliagentuuri ja šampanjabaari omanik, Ed aga loovjuht ja kunstnik. Sel teguderohkel perioodil (Ed: „Meil on hetkel šampanjabaariga kõvasti tegemist.”) ammutab paar inspiratsiooni päikesest ning kodus elavast kassist. Beatrice: „Mullid ja kass.”. Kassid on väga trendikad sel hooajal üleüldse, mille peale Ed vastab: „Jah, ja meil on väga trendikas kass.”.
Uurime ka moeka paari aksessuaare. Ed’i kaelaripatsid on sõbra Kennethi toodud, sõrmused aga pärinevad Morokost, kus paaril elab ühine tuttav, kes vahetevahel saadab põnevaid leide. Kui ma küsin, kas neil ehetel on ka mingisugune tähendus, vastab Ed, et ikka on: „See on näiteks ametüst (kiviga sõrmus). Ametüst on kainust sümboliseeriv kivi.”. Beatrice lisab: „Tervet mõistust.”. Ed: „Tervet mõistust ja kainust… Hea meelespea.”.
Moodi saab lõputult tõlgendada, luua seoseid selle looja ja/ või kandjaga. Moodi saab tõlkida. Selline oli seekordne ERKI moeshow Müürilehe TRANSlatsioon ja sõnalis-visuaalne ettekanne.