Kolme targa soovitused tudengiteatritele
Lugemisaeg 5 minUue semestri algus ülikoolis toob endaga kaasa järjekorras juba neljateistkümnendad Tudengite Teatripäevad, mis toimuvad tänavugi TÜ Viljandi Kultuuriakadeemias veebruari teisel nädalavahetusel, 12.-14. veebruaril.
Nädalavahetusel kogunevad Viljandisse Eesti suurimad üli- või kõrgkoolide juures tegutsevad teatritrupid: Tallinna Ülikooli Üliõpilasteatri TYYT, T-Teatri, Tartu Üliõpilasteatri, ning K-äng2-e, neile lisaks on sel aastal oodata teatrikool Polygoni truppi ning improgruppi Ruutu10. Kohal on ka Helsingi Üliõpilasteater (Ylioppilasteatteri) Soomest ja Zona projects Lätist. Festivali ja ühtlasi valentinipäeva tähistamiseks astub 13. veebruaril Viljandi Lennukitehases üles Avoid Dave.
Ehkki teatripäevi ei peeta konkursi või võistluse formaadis, hoiavad teatritegijatel silma peal Kolm Tarka ehk teatriprofessionaalidest žürii, kelleks on 2016. aastal Viljandi Kultuuriakadeemia etenduskunstide osakonna juhataja ja näitleja Garmen Tabor, näitleja ja filmilavastaja Kristo Viiding ning Ugala Teatri näitleja ja lavastaja Adeele Sepp, kes ka teatrihuvilistele tudengitele Müürilehe palvel lahkelt mõned lugemissoovitused välja käisid.
Garmen Tabor pakub erialakirjanduse kõrval tudengitele lugemiseks näiteks Keith Lowe´i „Metsikut mandrit“; Irving Stone´i „Michelangelot“; A. H. Tammsaare „Valitud artikleid“, mõnd luuleraamatut fantaasia ja empaatiavõime turgutuseks. Lisaks soovitab ta ajakirjadel „Horisont“ (eriti 50. juubeli väljaandel) ja „National Geographic“ silma peal hoida ning paha ei tee Euroopa kultuuri ja kunsti kontekstis tutvuda maailma vanima raamatu sisuga. Garmen on Kirjandusministeeriumiga ühel meelel: „Kes loeb, see jõuab!“. Mälu arendamiseks võiksid tudengid pidada päevikut ja loetule lisaks teha märkmeid ka oma unenägudest, unistustest kuni argiste faktideni välja, ja sellest kõigest kaunis emakeeles oma sõpradega kõnelda-arutleda ning märkamatult ongi loodud ainulaadne seoste- ja mäluvõrgustik.
Ka Kristo Viiding arvab, et raamatute lugemise kaudu kasvab inimese isikupära. Lisaks õppekirjandusele soovitab ta näitlejatudengitel lugeda raamatuid joogast, unenägemisest ja šamanismist. Et näitlejad puutuvad kokku suurte tekstimahtudega, tõdeb Kristo, et parim aeg igasuguse õppimise jaoks on hommik, kui pea on puhanud. Pea saab kõrvalistest mõtetest vabaks ka mediteerides. Hea praktika on päheõpitava teksti läbikirjutamine, sel moel salvestub see mällu visuaalsel kujul.
Küsimuse peale, kas Stanislavski või Brecht, on Kristol raske otsusele jõuda, kuna tema sõnul lõi Stanislavski vundamendi, mille pinnalt Brecht tegutses: „Mõlemad taotlesid uusi vorme ja teatri päästmist rutiinist. Brechti pärand kandub edasi tema näidendites. Stanislavski pärandas meetodi, uurimuse näitleja tööst.”
Adeele Sepp soovitab omalt poolt tudengitel läbi lugeda lisaks ka M. Bulgakovi „Meistri ja Margarita”, F. Dostojevski ja A. H. Tammsaare teosed ning Dan Simmonsi „Hyperioni”.