Päriselu idealistlik kloon
Lugemisaeg 3 min„The Newsroom” (2012–…, USA, HBO). Looja Aaron Sorkin, osades Jeff Daniels, Emily Mortimer, John Gallagher Jr. jt. 60 min.
„The Newsroom” on Emmy ja Oscari võitnud Aaron Sorkini („The Social Network”, „The West Wing”, „A Few Good Men”) loodud poliitiline draamasari, mis keskendub fiktiivse uudisteagentuuri Atlantic Cable News (ACN) telgitagustele. Seriaal on kirjutatud Sorkinile omases väljenduslaadis, mida iseloomustavad kiired edasi-tagasi põrkuvad dialoogid vaheldumisi pikkade monoloogidega. Sarnaselt Sorkini teistele sarjadele ei tegele „The Newsroom” ainult poliitika ja uudistega, vaid puudutab ka laiemaid teemasid, nagu eetika, lojaalsus, armastus ja idealism.
Kuigi sarja tegevus toimub väljamõeldud uudisteagentuuri ümber, on süžee käivitajateks päriselt aset leidnud sündmused. Sellest tulenevalt saab Sorkin kirjutada oma stsenaariume n-ö tagantjärele tarkusega. Nii on ACN näiteks ainuke uudistekanal, mis suudab aduda British Petroleumi naftalekke-katastroofi suurust ja tõsidust enne kõiki teisi. See võib olla ka põhjuseks, miks kriitikute vastuvõtt on olnud vastandlik. „The Newsroomi” on kirjeldatud kui sarja, mis üritab õpetada teleajakirjanikele, kuidas oleks pidanud tegelikult uudiseid kajastama. Seriaali on süüdistatud ka silmakirjalikus vagatsemises, dotseerivas toonis ja vabariiklaste liigses kritiseerimises, mida iseloomustavad iseenda pühadusse lämbuvad tseremoniaalsed tiraadid. Kuid miks siis vaatajad seda sarja nii väga armastavad?
„The Newsroomi” tegelased võivad küll tegutseda justkui üksnes kahes äärmuses – nad kas karjuvad või peavad ennast tüünel hoiakul õiglaseks –, kuid nad on energilised ja sümpaatsed ning näitlejate omavahelises mängus on publikut paeluvat dünaamikat. Jeff Danielsi kehastatud egoistlik uudisteankur Will McAvoy on mõõdukas vabariiklane, kelle vaadetega ei pea vaatajad küll nõustuma, kuid kelle õigust otsivale ja täiust ihalevale uudistesaate juhtimise stiilile on raske mitte kaasa elada.
Ilmselt on Aaron Sorkin võtnud oma kriitikuid kuulda, sest sarja teine hooaeg on jutlustamisest mõnevõrra taganenud ning ka vabariiklaste naeruvääristamine on kraadi võrra kergem. Tänu sellele on „The Newsroom” hakanud toimima hea intellektuaalse meelelahutusena. Tunnipikkuste episoodidega sari võib olla mõnikord tõesti raskesti jälgitav ja ärritav, kuid samas on see haarav ning paneb mõtlema, mis toimub uudiste edastamise varjupoolel. „The Newsroomi” võib pidada „päriselu” armsaks, idealismi kalduvaks klooniks, mis näitab, millised võiksid uudised olla, kui kõik inimesed oleksid ilusad ja head.
Kolmas hooaeg on küll veel välja kuulutamata, kuid peaosatäitja Jeff Danielsi võidetud Emmy draamaseriaali meesnäitleja kategoorias võib osutuda just selleks viimaseks tõukeks, mida HBO vajab, et sarja edasi toodetaks.