Selle suve üks olulisemaid moesündmuseid kunstis on kahtlemata Setomaa muuseumi näitus „Kaetud peaga naised“ Värskas, mis paneb kokku Seto naiste fotod ja laulud oma traditsioonilistest riietest ja peakatetest ning kaasaja moslemikunstnike arvamused ja naljad hijab’ide ja burkade teemadel.

Paar päeva pärast Värskat käisin Koplis S.O.S baaris, kus välismaa ärimehed pidasid pidu ja kuulasid Maci arvutist muusikat. Samal ajal sõitsid Kopli festivali suunalt mööda tsirkuseratastel hipsterid. Tõesti, isegi Kopli pole enam ei alternatiivne ega ohtlik. Kuigi Värskas õnnestus sõita neljakesi auto tagaistmel ja juua hansat, räägivad sealgi kohalikud, et näiteks Nedsaja küla on täielik Põlvamaa Kalamaja, kus tegutsevad kodanikuaktivistid ja pole ilmselt kaugel ka tsirkuserattad. Ega siis muud midagi, kui et, kinnisvaramaaklerid, pilgud Värska poole – järgmine kuum arenduspiirkond asub Tallinnast 300 km lõunas, metsade ja järvede vahel!

Fotod: Kaarin Kivirähk, Medeia Džaparidze

Suvised moeminutid. Näituse üks kuraatoritest, Rebeka Põldsam, kandis siidist pearätikut ning esindas näituse moslemikunstnikke, kes ise kahjuks Värskasse kohale ei saanud tulla. Kuigi näitusekülastajad kandsid teemale vastavalt erinevaid põnevaid peakatteid, jäi täiesti kasutamata parukavõimalus Kylie Jenneri stiilis. Ehk oli sel korral ilm lihtsalt erakordselt palav, aga järgmisel korral ootaks siiski ka väikest L.A. vaibi.

Näituse teine koostaja, Andreas Kalkun (maasikatega) ja kujundaja Agnes Ratas (kaevul) tõestasid, et üleni musta värvi riietus on endiselt kunstinäituse avamisel möödapääsmatu ja päeva lõpuks ikkagi kõige trendikam.

Kohalik street style Nedsaja hipsterkülast. Merili on rahvaliku mustriga pluusi hästi kokku sobitunud juba eelmisel hooajal comeback’i teinud plisseerseelikuga. Mikk kannab lühikesi pükse, mis on tehtud trendikast valgest linasest riidest. Nagu aga näituse avamisel näha sai, on üks selle hooaja olulisemaid moekaaslaseid beebi. Kivisildnik ilmselgelt ei ole viimaste trendidega kursis.

Lisaks peakatetele ja beebidele oli õhtu märksõna prillid – näituse tiim eksponeerib oma päikseprille.

Õhtu moemärksõnad üheskoos: Kairi kannab ema kapist pärit 1970ndate vintage kleiti, Hispaaniast ostetud päikseprille (kaelas), Aafrika stiilis peakatet ja mängib beebiga.

Seto naiste riietumise traditsioonides oli oluline roll Jumalaema mütoloogial. Kent suhestub teemaga metalbändi iwrestledabearonce „Hail Mary“ pildiga särgi kaudu.

Lisaks rahvuslikele elementidele sai näha ka päris setu rahvariideid, mis on ikka ajatu klassika. Fotol on Seto talumuuseumi direktor Liis Kogerman.

Näitus algas seto performance`iga. Kuigi esinejad ise väitsid, et lugu utsitas arutlema seto identiteedi ja nahavärvi teemadel, siis võis seda tõlgendada ka kui tänapäeva seto tüdrukute dilemmasid. Kuidas jääda setoks ka siis, kui riideid on lihtsam tellida Ali Expressist kui lasta need traditsiooniliselt valmistada? Ning lõppude lõpuks ei mäleta ju nagunii enam keegi, kuidas kõik need paelad, lindid ja peakatted täpsemalt selga käisid.

Näituselt, mille ajaloolise osa oli koostanud folklorist Andreas Kalkun, võis leida aga ka üsna täpse Wiki-How stiilis õpetuse, kuidas siis see pearätt pähe käib. Muuseas, tulemus peab jääma võimalikult „loomulik“ ehk peakuju moodustab justkui ühe kandilise trapetsi.

Are you saying „yes“ to the dress? See 20. sajandi seto pruutpaar võiks algava pulmahooaja puhul olla inspiratsiooniks nii mõnelegi, kes rahvalikus stiilis abielu tähistada plaanib.

Šariaat Seto Talumuuseumi palkide taustal? Jah, see on osa Sarah Maple`i triptühhonist „Sharia Law“ (2007).

Näituse teine kaasaegne teos oli Meriem Bennani video „Fardaous Funjab“. See oli umbes nagu „Keeping Up With the Kardashians“ kohtuks „Tordibossi“ ja selle saatega TLC-st, kus üks naine teeb mustlaspruutidele hiigelsuuri ja edevaid kleite. Ja oodake, lisagem siia nimistusse veel moslemikultuuri. Sest Meriem Bennani tegelane Fardaous Funjab on justnimelt superrikas mosleminaine, kes teeb soovijatele kõiksuguseid hijab‘e – rokifännile näiteks Metallica teemalise või siis sünnipäeva puhul monteerib sünnipäevalapsele tordi pähe. Nagu Fardaous Funjabi videos korduvalt väidab, tulevad kõik tema imelised ideed otse Allahilt.

Kuigi kahjuks ühtegi funjab’i koha peal vaatamiseks polnud, siis seto traditsioonilisi paelu, rätte ja salle, mida aegade jooksul on pähe seotud, leidus mitmetes eri mustrites. Ilmselgelt oli üks rahva lemmikuid paremalt teine, majadega sall.

Ja muidugi saab endale ka koha pealt kõike tarvilikku kaasa osta.

Seto Talumuuseumi veranda oli vanade olijate jaoks – tõeliste kameeleonitena õnnestub neil pildil lausa oma taustaga üheks sulanduda.

Moeajakirjanikud ütlevad ikka, et ega tegelikult midagi uut välja ei mõelda – ikka on sügiseti moes kuldsed ja pruunid toonid, kevadsuvisel hooajal aga värvid ja mustrid. Evelin (keskel) kannab lillat kleiti, mis harmoniseerub roosade raamidega päiksprillidega, Rebeka (paremal) musta kleidi alt piiluvad välja maomustriga retuusid.

Afterparty‘l kandsid prouad samuti värve ja mustreid. Ja nagu juba öeldud, ei ole Setomaa mingi ajast ja arust koht – 4 euro eest saab peolt osta taimetoitu, kust muidugi ei puudu ka nõgesekotletid.

Näitus „Kaetud peaga naised” on Seto Talumuuseumis (Pikk 56, Värska) avatud 31. augustini.