Uues kuues Tartu noore kunsti oksjon
Lugemisaeg 5 min9. mail toimub juba seitsmendat korda Tartu noore kunsti oksjon, mille roll kohaliku kunstimaailma värskete nägude pildiletoomisel järjest kasvab. Oksjoni korraldaja Liina Raus on sel aastal oksjoni eesmärgid ja identiteedi selgemalt välja joonistanud.
Tartu noore kunsti oksjoni üks peamisi ülesandeid on siinsete noorte kunstnike ning nende loomingu tutvustamine. Siiski ei ole oksjoni eesmärk olla üksnes Tartu- või Lõuna-Eesti-keskne kunstisündmus, osalema on oodatud kunstnikud ka mujalt. Kuna Tartule on ühtviisi lähedal nii Riia kui Tallinn, siis kindlasti on tulevikus plaan jõuda ka Läti ja laiemalt Eesti kunstnike ja kunstihuvilisteni.
Oksjoni eesmärk on haarata võimalikult laia publikut ning kasvatada seeläbi huvi kunsti ostmise ja kunsti vastu laiemalt. Noore kunsti tihti madalad hinnad ja väikseformaadilised teosed annavad võimaluse kõigil huvilistel oksjoni enampakkumises osaleda. Kui esimeste oksjonite müügiedu tugines enamjaolt üksikute fännide (juhuslike pealtvaatajate, korraldajate, kunstnike, galeristide endi) ostudel, siis aja jooksul on tekkinud tõsisemalt noore kunsti kogumisest ja ostmisest huvituv publik. Nende jätkuva huvi nimel tasub pingutada nii oksjoni korraldajatel kui ka kunstnikel.
Esimese kolme oksjoni tööde valikut kureeris kunstnik Kiwa. Edaspidi kuulutati avalikult välja tööde kogumine ning lõpliku valiku oksjonile pääsevatest töödest tegi komisjon. Avaliku konkursi puhul on reaalne oht, et oksjonile tuuakse palju ja väga erineva tasemega teoseid. Kuna oksjonil on väga oluline tööde müük, siis on kiputud töid valima järjest enam müügipotentsiaali alusel. Kriteeriumid, nagu ilus värviline, kena rahulik maastik, sobib elutuppa jm, võivad mõjuda aga laastavalt valiku kunstilisele tasemele. On suur väljakutse säilitada siin tasakaalu, püüdes mitte peletada eemale häid kunstnikke, kuid samas olla atraktiivne ja huvitav laiale ostjaskonnale. Viimastele oksjonitele on ette heidetud just valiku populistlikkust, see on ajendanud oksjoniga seotud inimesi selle olemuse ning põhieesmärkide üle põhjalikumalt järele mõtlema.
Hetkel on korraldajate eesmärk kujundada oksjonist selgem bränd. Siiani on iga oksjoni kujundus olnud seotud mingi teema või populaarse pealkirjaga, nagu „Akt”, „stART”, „Best of…” jne. Viimastena toimunud „Kahe tolli oksjoni” ning oksjoniga „Linn” muutus ka noore kunsti oksjoni ideeline pool segasemaks ning oksjonile valiti ka päris eakate ja tuntud kunstnike loomingut, mis polnud iseenesest paha, kuid seda oli noore kunsti oksjoni sildi all siiski väga keeruline põhjendada. Alates sellest kevadest saab oksjonil olema ka järgnevaid oksjoneid läbiv ühtne visuaalne identiteet, mille on kujundanud Tartu Kõrgema Kunstikooli taustaga kollektiiv Vaglavaip. See aitab publikul oksjonit paremini ära tunda ja erinevaid oksjoneid omavahel siduda. Kuid brändi kujundamine ei tähenda vaid visuaalset külge, tõsisem küsimus on see, millist konkreetset sõnumit soovime nii kunstnikele kui kunstipublikule edastada ja kuidas seda täpselt teha.
Oksjonil hea tööga osalemine aitab kaasa kunstniku tuntusele kunstikogujate ja kunstihuviliste ringis. Nii alles alustavad kui ka kunstimaailmas juba kanda kinnitanud kunstnikud vajavad tutvustamist laiemale publikule ning oksjon koos näituse ja kataloogiga on selleks väga hea formaat. Oksjon on koht, kus kunstnik saab oma töid müüa ning tekitada kunstiostjate huvi oma loomingu vastu. Kui alles alustavate kunstnike looming pakub põnevaid üllatusi, siis tõsisema kunstikoguja jaoks on kindlam investeering juba professionaalsel tasemel tegutseva kunstniku teosed. Soovime luua kunstnike valikuga loogilise järjepidevuse ja parema arusaamise ka kunstniku karjäärist ja tegevusest ning tõsta esile kunstiostja rolli nüüdiskunsti kogumisel ja säilitamisel.
Peame oluliseks kohalike kunstnike ja kunstihuviliste sidumist suuremasse kunstipilti, mis tähendab, et sooviksime omalt poolt soodustada kunstnike käimist välismaistel kunstiüritustel. Euroopas on päris mitmeid häid messe, kus Eesti kunstnikke on esindanud Temnikova ja Kasela galerii. Koos kohalike kunstihuviliste ettevõtjatega ning nende ühisel toetusel võiks messi külastamine olla tulevikus autasuks mõnele oksjonil osalevale noorele kunstnikule.
Nagu juba mainitud, on oksjoni juures oluline kataloog, mis jääb püsima ka peale oksjoni ennast ning võimaldab tutvuda oksjonitööde ning osalenud kunstnikega nii vahetult enne kui ka pärast oksjonit. Kataloogis on alati olnud ka kunstiteoseid tutvustavad tekstid. Neid on kirjutanud Kiwa, Indrek Grigor ja Triin Tulgiste. Seekordne oksjon toimub samal ajal kirjandusfestivaliga Prima Vista ning plaan on kaasata tekstiloomesse ka kirjanikke, mis lubab heita kunstile veidi teistsuguse pilgu, kui seda on kunstiteadlase arvamus.
Kuna seekordsel kunstioksjonil on teemast loobutud, annab see kunstnikule vabaduse keskenduda just sellele, mis teda ennast kõige rohkem paelub. Edaspidi on plaanis jätta teatud osa tööde valimine kuraatori otsustada, rakendades n-ö kombineeritud meetodit, mille puhul otsustavad nii komisjon kui ühe selge visiooniga kuraator.
Tartu noore kunsti oksjon toimub 9. mail kell 18 Tartu Loomemajanduskeskuse saalis (Kalevi 17).
Tartu noore kunsti oksjoni näitus on avatud Tartu Loomemajanduskeskuses (Kalevi 13) 5. aprillist kuni 4. maini, E–L 11–21.
Adressil www.lmk.ee/oksjonid saab tutvuda varasemate oksjonitega ja olla kursis tulevase oksjoni sündmustega. Alates 8. aprillist saab tutvuda uute oksjonitöödega ka veebis.